05 oktober 2007

move to: erase selected

jag sitter och rensar gamla mail, så här i slutet av lunchen. rensar bort 1000, 1500, nästan 2000 ska bort.

det går ganska fort. och ganska lätt, och jag tar mig längre och längre bak. ett och ett halvt år tillbaka. tillbaka till förvirringen och jag hittar mail jag glömt, mail med hånanden som kändes som en örfil då, som inte borde göra ont men ändå ger mig en liten liten klump i magen. mail som ger mig ångest och som gör att jag förstår. förstår på något vis att c och jag aldrig kommer bli vänner som förut igen.

mail för gamla jobb som jag gjorde åt m:s jobb, och som bara rann ut i sanden och som jag aldrig fick något för. det är liksom som mail från en helt annan tid.
och ett mail för mycket jag plockade bort.

mail till och från begravningsbyrån när vi fixade mormors dödsannons. jag hittar pdf:en med korrekturet. gamla lönespecar, gamla konversationer med gamla chefer, mail med k på uni, han som lät mig skjuta upp min tenta i ages, och det är jag sjukt tacksam för.
mamma. eviga mail från mamma med rubriken "hemsidan".

kaktus. kaktus i mängder. det är möten, statistik, det är inflikar, det är material, det är fan hur mycket som helst.

och nyhetsbrev. från nyhetsbrev om nyhetsbrev till pocketshop och planetfitness.
och jag läser gamla utkast från m och det är uselt och det tar på något vis emot att slänga, det gör det, men jag gör det ändå. jag lovar.

och jag hittar gamla resemail, från vientienne från pakse och bangkok. jag hittar svar som gör mig småleende och glad. och jag hittar morsans lätt hysteriska mail till oss som undrar var vi är (för hon faktiskt inte hört från oss på två dagar!) (vi var på en ö utan el. jao)

nu finns det 33 mail i min inbox.
förut fanns det 2098.
det känns skönt att städa ur och gå vidare.

Inga kommentarer: